Langt de fleste kan nikke genkendende til, at forstyrrelser i ens nattesøvn er noget af det mest frustrerende at kæmpe med, især i en travl hverdag, hvor du (og andre) er afhængige af din præstationsevne og tilstedeværelse. Søvnproblemer kommer desuden oftest snigende når man har mindst brug for det, gerne dagen inden en stor præsentation, eksamen, nyt job eller det der er værre.

Sengeland - Søvnproblemer

Værre bliver det også når man begynder at gruble over, at man ikke kan falde i søvn. Timerne bliver færre, tankerne flyver rundt og fårene nægter at hoppe over hegnet.

Søvnløshed kan bunde i mange ting og vi er tit selv opmærksomme på nogle af årsagerne til problemet. Det er vi, fordi søvnløshed i mange tilfælde er selvforskyldt, men samtidig forbundet med udefrakommende stress, som hjernen forsøger at processere når den har tid. Det har den når du skal sove.


Hyppige årsager til søvnforstyrrelser

Ved at være lidt forsigtig med hvad man foretager sig inden sengetid, kan man forhøje sine chancer for at få en god nattesøvn markant. Se her, hvilke rutiner du skal undgå inden sengetid.

Smartphone og tablet

Brug af tablet eller smartphone inden sengetid er en virkelig dårlig idé. Du fylder hjernen med “brændstof” og lyset fra telefonen narrer hjernen til at tro, at det er dag, hvilket selvfølgelig skaber kognitiv forvirring.

Koffein, cigaretter og alkohol

At man skal undgå kaffe inden sengetid siger sig selv, men vidste du at cigaretter har nogenlunde samme effekt? Som ryger skulle man tro at en aftensmøg hjælper til at berolige kroppen, men Nikotin virker faktisk lige modsat, da stoffet stimulerer hjernen og kører dig mentalt op. Alkohol nedsætter ligeledes søvnkvaliteten og er samtidig vanddrivende, hvilket både resulterer i urolig søvn og toiletbesøg.

Dårligt indeklima

De bedste soveforhold får man, hvis man holder et godt indeklima. Luft ud i løbet af dagen, eller hold vinduet på klem natten over. Sørg også for at holde soveværelset køligt. Den optimale temperatur er mellem 18-21 grader. På denne måde skal kroppen ikke tilpasse og regulere sig til omgivelserne og holder sig dermed i ro. Er dit soveværelse for lyst burde du overveje at købe mørklægningsgardiner.

Energirig mad

Undgå at spise fed og energirig mad ved sengetid. Der er ingen grund til at fylde kroppen og hjernen med brændstof inden sengetid. Kroppen vil bruge krudt på at skulle fordøje maden, hvilket kan holde dig vågen. Du tager også nemmere på om natten når du sover, da kroppens forbrændingsevne holder fri.

Stress

Om det er privat eller arbejdsrelateret, skal du undgå at spekulere over problemer og morgendagens udfordringer, når du skal sove. Hjernen forsøger at “løse” disse problemer når den har tid. Det har den ganske ubelejligt når du skal sove, forsøg derfor at give hjernen tid til at bearbejde stressende tanker inden sengetid. Pas også på med de negative tanker omkring din søvnløshed. Dette bidrager til at holde dig vågen og kan hurtigt sende dig rundt i en ond cirkel.


Gode råd til den gode søvn

Søvn er uden tvivl fundamental for, at vi mennesker kan fungere. Vores fysiske og psykiske ydeevne såsom hukommelse, indlæring, energiniveau, humør og koncentrationsevne er direkte forbundet til kvaliteten og varigheden af vores nattesøvn. Derfor skal vi selvfølgelig sørge for at optimere vores søvnkvalitet bedst muligt. Her er et par tips.

Sengeland søvnforstyrrelser seng sove

Døgnrytme

Nok den vigtigste forholdsregel man kan gøre sig er at holde en statisk døgnrytme. Det er her, især blandt unge mennesker, at flest ryger i fælden. Sørg for at din døgnrytme passer til dine daglige gøremål. Uden en ordentlig døgnrytme er alle råd dyre, kroppen og søvnen skal kunne nå at tilpasse sig til din travle kalender. Man bør altid sigte efter minimum otte timers søvn.

Søvndyssende fødevarer

Nogle fødevarer er naturligt gavnlige for din søvn. Aminosyren tryptofan omdannes i kroppen til søvnhormonet melatonin, som medvirker til at forlænge din søvn. Tryptofan kan findes i f.eks. bananer, mandler, chokolade, dadler, mælk og yoghurt.

Sengevalg

Alle mennesker er forskellige og har også personlige behov når det kommer til komfort og valg af seng. Hvis man har rygproblemer eller lider af andre smerter, kan det rette sengevalg faktisk være afgørende for resten af dit liv. Her hos Sengeland kan du finde et bredt udvalg af alt fra boxmadrasser til elevationssenge. Sengeland sælger udelukkende produkter til soveværelset og har derfor en massiv viden om, hvilken seng der passer til dit personlige behov.

Fysisk aktivitet

At være fysisk træt når man skal sove er en af de mest effektive måder at komme sit søvnproblem til livs. Derfor kan det stærkt anbefales at dyrke fitness, sport eller lignende i løbet af dagen, da det nedsætter stress og spændinger og samtidig har en lang række andre fordele.

Sex er en rar og effektiv måde, at bekæmpe søvnløshed på. Sex frigiver endorfiner i hjernen, som giver en følelse af eufori, tilfredshed og afslappethed.

Et menneske med et gennemsnitligt søvnmønster bruger ca. en tredjedel af sit liv på at sove. Så når man alligevel brænder to-tre årtier af i sengen, kan man jo ligeså godt benytte lejligheden til lidt lagengymnastik og hjælpe krop og sjæl til at nå den dybe søvn, det er da to fluer med et smæk!


Sengeland hjælper dig hele vejen

Hos Sengeland har vi altid masser af gode tilbud på madrasser, senge og tilbehør. Vi går højt op i at kunne levere kvalitetsprodukter, som passer til dit behov og vi står altid klar i butikken til at rådgive og hjælpe dig med at finde en løsning, så din nattesøvn er sikret.
Se også vores Køb nu – betal om 6-12-24 måneder tilbud til 0% i rente. Du kan altså dele betalingen op i små bidder, uden det koster dig ekstra.

Åbningstider:
Mandag-Tirsdag : 11-17.30
Onsdag : Lukket
Torsdag : 11-19
Fredag : 11-17.30
Lørdag : 11-15
Søndag : 11-15

Du kan selvfølgelig også fange os på telefonen ved at ringe på 42 91 21 00.
Tag eventuelt et kig i vores tilbudskataloger, hvor du kan finde yderligere inspiration til, hvilken ny seng eller madras, der passer bedst til dig og dine behov.